MIKAWANOH KAWIH

Tekad Erlangga Pangestu
Kawih jeung Tembang téh ayana dina widang seni jeung sastra. Dina widang seni, lantaran kawih jeung tembang téh mangrupa seni sora jeung seni karawitan, sedeng kaasup widang sastra lantaran rumpakana jadi bahan ulikan sastra. Sok sanajan aya dina widang nu sarua, kawih jeung tembang téh aya bédana, utamana tina wangun jenisna.
Numutkeun harti kamus, kawih téh nya éta; rakitan basa sabangsaning dangding nu teu maké patokan pupuh (LBSS, 1988:96). Sedengkeun tembang mah ngalagu nurutkeun aturan pupuh, anu salawasna kauger ku patokan-patokan guru gatra, guru wilangan, jeung guru lagu, sarta nada ngahaleuangkeunana. Jalma nu sok maneuh ngalagukeun rumpaka kawih disebutna juru kawih atawa sindén, sedengkeun nu sok ngahariringkeun rumpaka tembang disebut juru tembang atawa juru mamaos.
Sawatara conto judul kawih di antarana: Tanah Sunda, Angkrék Japati, Angin Priyangan, Bulan Langlayang Peuting, Dina Jandéla, Hareupeun Kaca, Hariring Nu Kungsi Nyanding, Imut Malati, Malati Ti Gunung Guntur, Kembang Impian, Kembang Tanjung Panineungan, Longkéwang, Purnama Urang Nu boga, Sagagang Kembang Ros, Salam Manis, Salempay Sutra, Samoja, Sariak Layung, Wengi Énjing Tepang Deui, Panon Hideung, Mojang Priyangan, jsb
Nano S nétélakeun, yén rumpaka téh kekecapan dina lagu. Dina tembang sok disebut dangding, atawa guguritan. Dina lagu kapasindenan, sok disebut kata-kata. Dina lagu kawih sok disebut rumpaka. Dina lagu pop Sunda, sakapeung sok campur jeung istilah musik, sok aya nu nyebut lirik. Para sastrawan, sok aya nu nyebut sastra lagu. Pangpangna kana rumpaka karya para sastrawan. Wangun rumpaka téh rupa-rupa. Aya anu winangun sisindiran, puisi, wawangsalan, pupuh jrrd. Malah dina perkembangan ayeuna, pangpangna dina lalaguan anyar, sok maké sajak bebas baé
Medar perkara guguritan, Dr. H. Dingding Haerudin, M.Pd dina tulisanana nétélakeun yén guguritan téh kagolong kana karangan ugeran dina wangun puisi heubeul. Pangna disebut karangan ugeran lantaran kaiket ku patokan atawa pola anu tangtu, nya éta ngagunakeun patokan pupuh. Ku lantaran teu panjang tea biasana mah ukur ukur diwangun ku hiji pupuh, tara gunta-ganti pupuh cara dina wawacan, sarta ilaharna eusina henteu ngawujud carita (naratip). Dibacana biasana mah dihariringkeun maké lalaguan anu geus matok keur pupuh éta. Atawa ngahaja jadi rumpaka dina pagelaran seni tembang Cianjuran.

Sawatara ahli nétélakeun watesan ngeunaan guguritan. Yus Rusyana (1992:94) nyebutkeun yén guguritan nya éta karangan pondok anu disusun maké patokan pupuh. Iskandarwassid dina Kamus Istilah sastra (1992:46) nyebutkeun yén guguritan téh nya éta karangan puisi mangrupa dangding anu teu kawilang panjang.
Previous
Next Post »